Najważniejszy kolor czerwony
Deski rozdzielcze współczesnych samochodów powoli zamieniają się w konsole znane z wnętrza samolotów. Mnogość mieniących się różnymi kolorami kontrolek ma ułatwić kierowcom prowadzenie samochodów coraz bardziej naszpikowanych elektroniką. Ot, rzucamy okiem na deskę rozdzielczą i już wszystko możemy powiedzieć o potrzebach i niedomaganiach naszego pojazdu. Problem w tym, że nie zawsze wiemy (nie ma czasu na zapoznanie się z instrukcją pojazdu, nie mamy na to ochoty itd.), co oznaczają owe kontrolki i jakie przekazują nam informacje. Przeczytaj, bo to Ci się przyda!
Nigdy ich nie lekceważymy, bo może dojść do tragedii (kontrolki czerwone – „a”)
Mówiąc prostym językiem, najważniejsze informacje otrzymujemy od świecących na czerwono kontrolek. One informują o poważnych usterkach i awariach. Musimy wtedy pojazd zatrzymać – przerwać jazdę i zająć się usunięciem problemu (wezwać pomoc drogową lub udać się do najbliższego serwisu samochodowego).
TO MOŻE CIĘ ZAINTRESOWAĆ

Jeżeli się zapala, należy sprawdzić, czy hamulec ręczny jest całkowicie zwolniony, jeśli tak – oznacza to spadek poziomu płynu w układzie. Kontynuowanie jazdy jest niebezpieczne. Niezbędna wizyta w serwisie

Zapala się na kilka sekund po uruchomieniu silnika, jeśli nie gaśnie, oznacza awarię poduszki powietrznej. Nie możemy na przednim fotelu montować dziecięcego fotelika. Niezbędna wizyta w serwisie.

Jeśli zapala się podczas jazdy, musimy natychmiast zatrzymać pojazd, wyłączyć zapłon. Jeśli po uzupełnieniu poziomu oleju, kontrolka nadal świeci, dalsza jazda grozi uszkodzeniem silnika. Niezbędna wizyta w serwisie.


Powinna zgasnąć w momencie uruchomienia silnika. Jej zapalenie w trakcie jazdy oznacza zbyt intensywne ładowanie akumulatora lub jego rozładowanie. Dalsza jazda może się okazać niemożliwa. Niezbędna wizyta w serwisie

Jeśli zapala się w trakcie jazdy, oznacza zwiększoną, ponadnormatywną temperaturę płynu chłodzącego. Grozi to zatarciem silnika. Należy natychmiast zatrzymać pojazd i wyłączyć silnik. Niektórzy producenci zalecają pozostawienie silnika na biegu jałowym przez parę minut. W tym czasie temperatura powinna spaść. Jeśli nie, to… Niezbędna wizyta w serwisie.
Musimy dostrzec problem (kontrolki pomarańczowe – „b”)
Ich zadaniem jest przekazanie kierowcy informacji, że nie wszystko/nie wszystkie parametry w naszym pojeździe odpowiadają zalecanym normom. I w związku z tym musimy zająć się usunięciem problemu. Żółta kontrolka da nam np. informację, że elektroniczne czujniki odnotowały wytarcie klocków hamulcowych lub o niskiej jakości paliwo spalanego przez silnik.

Zaświecenie się tej lampki w czasie jazdy sygnalizuje nieprawidłowości w układzie ABS. Układ hamulcowy działa tak jak w autach bez systemu ABS. Możemy kontynuować jazdę ze szczególną ostrożnością, mając świadomość, iż nasze bezpieczeństwo uległo zmniejszeniu. Niezbędna wizyta w serwisie.
ZOBACZ TAKŻE

Jej zaświecenie się w czasie jazdy związane jest z problemami z silnikiem. Czasem włącza się po zatankowaniu paliwa marnej jakości. Bywa, że przestaje świecić, gdy zalejemy nową porcję paliwa. Można kontynuować jazdę, lecz czeka nas wizyta w serwisie.

Gaśnie po ich rozgrzaniu, gdy możliwe jest uruchomienie silnika. Gdy zapala się w czasie jazdy, oznacza ich awarię. Możemy kontynuować jazdę, jednak zaplanujmy wizytę w serwisie.

Gdy świeci stale – system nie działa. Mamy do czynienia z jego awarią. Jazdę możemy kontynuować. Czeka nas jednak…Wizyta w serwisie.

Jej włączenie oznacza konieczność uzupełnienia ciśnienia do poziomu prawidłowego.

Świecąca oznacza konieczność wymiany klocków, bo jazda ze zużytymi będzie związana z kosztownymi naprawami układu hamulcowego. Czeka nas wizyta w serwisie.

Świecąca oznacza, że podczas parkowania musimy się zdać na własne oczy. Czujniki nie działają. Musimy zaplanować wizytę w serwisie.

Świecąca oznacza, iż np. spaliła się jedna z żarówek.
Zawierają cenne informacje (kontrolki zielone – „c”)
Nie musimy być przerażeni ich pojawieniem się, bo mają zadanie informowania nas o tym, że np. mamy włączone światła mijania, że winniśmy dostosować bieg do optymalnej pracy silnika.








































