Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Mercedes-AMG SL 43 atrakcyjny bazowy wariant z innowacyjną techniką doładowania

A A A
Materiał Partnera

Dodano: 22-05-2023

Mercedes-AMG SL 43 atrakcyjny bazowy wariant z innowacyjną techniką doładowania

Elektryczna turbosprężarka wywodząca się wprost z Formuły 1 – po raz pierwszy w seryjnym samochodzie

Obok dwóch odmian z jednostkami V8 legendarny roadster Mercedes-AMG jest oferowany w bazowej odmianie SL 43, z innowacyjną techniką doładowania. Pod maską otwartego pojazdu 2+2 z miękkim dachem pracuje rzędowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów, zapewniający wysokie osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 4,9 s. To pierwszy seryjny samochód na świecie z elektryczną turbosprężarką, wykorzystującą technikę ze świata Formuły 1. Zastosowany w SL 43 układ doładowania wywodzi się bezpośrednio z rozwiązań, których od wielu lat z sukcesami używa zespół F1 Mercedes-AMG Petronas. Gwarantuje on szczególnie spontaniczną reakcję przepustnicy w całym zakresie obrotów, oferując jeszcze bardziej dynamiczne wrażenia z jazdy przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności. Za obsługę turbosprężarki odpowiada 48-woltowa instalacja elektryczna, która zasila również rozrusznikoalternator z napędem pasowym (RSG). W rezultacie Mercedes-AMG SL 43 osiąga moc 280 kW (381 KM) i maksymalny moment obrotowy 480 Nm, a w określonych sytuacjach drogowych na krótko zyskuje jeszcze 10 kW (14 KM) z RSG.

Reklama

W ciągu 70 lat swojej historii SL przeszedł transformację od rasowego samochodu wyścigowego do luksusowego auta sportowego z otwartym dachem. Nie tylko z tego powodu model od dawna cieszy się kultowym statusem. Kolejny kamień milowy w jego historii wyznacza najnowszy Mercedes-AMG SL, łączący wyraźnie sportowy charakter oryginalnego SL-a z wyśrubowanym poziomem luksusu i technicznej doskonałości współczesnych maszyn Mercedes-AMG. Przykład: bazowy wariant SL 43, pierwszy na świecie seryjny samochód wyposażony w elektryczną turbosprężarkę. Technika ta wywodzi się z Formuły 1 i łączy zalety małej, szybko reagującej sprężarki oraz dużej sprężarki o wysokiej mocy, która jednak reaguje z większym opóźnieniem. A połączenie lekkiego 4-cylindrowego silnika na przedniej osi i tylnego napędu sprawia, że SL 43 cechuje się również charakternym prowadzeniem.

Elektryczna turbosprężarka poprawia reakcję silnika


Działanie elektrycznej turbosprężarki opiera się na tej samej zasadzie, którą stosuje zespół F1 Mercedes-AMG Petronas. Silnik elektryczny o grubości około 4 cm jest zamontowany bezpośrednio na wale turbosprężarki, pomiędzy kołem turbiny po stronie „wydechu” a kołem kompresji po stronie „dolotu”. Sterowany elektronicznie, bezpośrednio napędza on wałek turbosprężarki, przyspieszając koło kompresji, jeszcze zanim strumień spalin zacznie je napędzać w konwencjonalny sposób.

Znacząco poprawia to reakcję już od obrotów biegu jałowego i w całym zakresie prędkości obrotowych. Efekt: spalinowa jednostka jeszcze spontaniczniej reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Ponadto elektryfikacja turbosprężarki zapewnia wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach. Nawet gdy kierowca chwilowo zdejmie nogę z pedału gazu lub wciśnie hamulec, elektryczna turbosprężarka jest w stanie przez cały czas utrzymać ciśnienie doładowania – gwarantuje to natychmiastową reakcję, bez żadnych przerw.
Turbosprężarka, obsługiwana przez 48-woltową pokładową instalację elektryczną, pracuje z prędkością do 170 000 obr./min, co umożliwia bardzo wysoki przepływ powietrza. Turbosprężarka, silnik elektryczny i energoelektronika są połączone z układem chłodzenia silnika spalinowego, tak aby przez cały czas dysponować optymalnymi warunkami temperatury pracy. Dzięki takiemu „wspomaganiu” 4-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,0 litrów (wewnętrzne oznaczenie M139) w SL 43 generuje moc 280 kW (381 KM) przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 480 Nm jest dostępny w zakresie od 3250 obr./min do 5000 obr./min. W zależności od sytuacji kierowca na krótko ma także do dyspozycji dodatkowe o 10 kW (14 KM) w ramach funkcji „boost”, generowane przez rozrusznikoalternator z napędem pasowym (RSG).

Reklama

Druga generacja RSG działa również jako układ miękkiej hybrydy z instalacją 48 V – i oprócz tymczasowego zwiększenia mocy realizuje funkcje podnoszące efektywność: tryb żeglowania oraz odzyskiwanie energii. Jednocześnie zwiększa komfort, bowiem uruchamianie i unieruchamianie silnika w ramach funkcji start-stop oraz żeglowania odbywa się prawie niezauważalnie.

Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym i napędem na tylne koła

Czterocylindrowy silnik M139, od dawna poprzecznie montowany w kompaktowych modelach Mercedes-AMG bez elektrycznej turbosprężarki, w SL 43 został umieszczony wzdłużnie. Po raz pierwszy połączono go tu ze skrzynią AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission), w której przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono mokrym sprzęgłem startowym. Rezultat: niższa masa oraz optymalizacja reakcji na wciśnięcie pedału gazu dzięki mniejszej bezwładności, zwłaszcza podczas nagłych przyspieszeń i zmian obciążenia. Drobiazgowo dopracowane oprogramowanie zapewnia wyjątkowo krótkie czasy zmiany biegów, a w razie potrzeby pozwala też na przeprowadzanie błyskawicznych wielokrotnych redukcji. To nie wszystko: funkcja międzygazu w trybach jazdy Sport oraz Sport+ dostarcza dodatkowych emocji podczas zmiany przełożeń. Kierowca ma do dyspozycji także funkcję wyścigowego ruszania RACE START.

Nowy SL 43 łączy wysokie osiągi ze stosunkowo niskimi wartościami zużycia paliwa i emisji. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 4,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 275 km/h. Średnie zużycie benzyny (WLTP)
to 8,9-9,4 l/100 km, co przekłada się na 201-214 g CO2/km.

Reklama

Architektura z kompozytu aluminiowego dostosowana do wymagań AMG

Nowy SL z serii R232 bazuje na zupełnie nowej architekturze opracowanej przez Mercedes-AMG. Zastosowana koncepcja wymiarów pozwoliła – po raz pierwszy od 1989 r. (seria R129) – uzyskać konfigurację foteli 2+2. W rezultacie nowa generacja modelu jest jeszcze bardziej wszechstronna. Tylne siedzenia zwiększają praktyczność auta na co dzień, zapewniając miejsce dla osób o wzroście do 1,50 m (do 1,35 m z fotelikiem dziecięcym). Jeśli dodatkowe miejsce nie jest potrzebne, rozkładany za tylnymi siedzeniami wiatrołap może chronić podróżujących z przodu przed zawirowaniami powietrza w kabinie. Drugi rząd siedzeń można też wykorzystać jako dodatkową przestrzeń bagażową i przewozić tam np. torbę golfową.

Wykonane z lekkiego aluminiowego kompozytu podwozie korzysta z aluminiowej ramy przestrzennej o konstrukcji samonośnej. Gwarantuje to maksymalną sztywność, a tym samym stanowi idealną podstawę dla uzyskania precyzyjnego prowadzenia, wysokiego komfortu, optymalnego wykorzystania przestrzeni i sportowych proporcji nadwozia. Celem architektury jest osiągnięcie typowych osiągów AMG z naciskiem na dynamikę poprzeczną i wzdłużną przy jednoczesnym spełnieniu wysokich standardów w zakresie komfortu oraz bezpieczeństwa.

Inteligentna mieszanka materiałów zastosowanych do budowy nowego SL-a zapewnia najwyższą możliwą sztywność przy niskiej masie. Do materiałów tych należą aluminium, magnez, kompozyty włókniste oraz stal, z której wykonano np. ramę przedniej szyby. Służy ona jako zabezpieczenie przed skutkami dachowania w połączeniu pałąkami przeciwkapotażowymi za tylnymi siedzeniami, które w razie potrzeby błyskawicznie się wysuwają.

Reklama

Bazowy wariant z subtelnymi akcentami optycznymi

Design nadwozia SL 43 w detalach różni się od wyglądu dwóch wersji 8-cylindrowych. Otrzymał np. zmodyfikowane spojlery z przodu i z tyłu, a także okrągłe końcówki układu wydechowego zamiast „kanciastych”. Charakterystyczne proporcje nadwozia nowego SL-a pozostały bez zmian – to zasługa dużego rozstawu osi, krótkich nawisów, długiej pokrywy silnika i cofniętej kabiny w połączeniu z mocno pochyloną przednią szybą oraz muskularnym tyłem. Dynamiczny wygląd podkreślają zdecydowanie wymodelowane błotniki i duże obręcze kół, z czołową płaszczyzną na równi z nadkolami. SL 43 standardowo przemieszcza się na 19-calowych obręczach z lekkich stopów, a na życzenie jest oferowany z tą samą gamą felg, co odmiany V8 (o średnicy 20 lub 21 cali).

Nowo opracowane podwozie z wielowahaczową przednią osią i rozwiązaniami z zakresu lekkiej konstrukcji

SL 43 jest standardowo wyposażony w nowo opracowane stalowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi amortyzatorami i lekkimi sprężynami śrubowymi. To pierwszy seryjny pojazd Mercedes-AMG z wielowahaczową przednią osią z pięcioma wahaczami umieszczonymi w całości wewnątrz obręczy. Znacząco poprawia to kinematykę zawieszenia. Z tyłu również zastosowano konstrukcję z pięcioma wahaczami na koło. Wysoka stabilność nie tylko umożliwia uzyskiwanie wysokich prędkości w zakrętach, ale zapewnia też optymalny kontakt z drogą. Znajduje to odzwierciedlenie w doskonałej dynamice bocznej i stabilności jazdy przy wysokich prędkościach, a także w optymalnych reakcjach na czynniki zewnętrzne, takie jak boczny wiatr, wyboje czy zmiany współczynników tarcia.

Reklama

Aby zmniejszyć masę nieresorowaną, wszystkie drążki, zwrotnice oraz wsporniki kół przedniej i tylnej osi nowego SL-a wykonano z kutego aluminium. Nowością są lekkie sprężyny śrubowe: specjalne hartowanie pozwoliło obniżyć ich wagę bez ograniczania cech użytkowych. Podkładka sprężyny jest tu po raz pierwszy naklejana na sprężynę – takie mocne połączenie zapobiega zużyciu powodowanemu przez brud przez cały okres eksploatacji samochodu. Sama sprężyna nie koroduje przez cały cykl życia, dzięki czemu można było zwiększyć maksymalne obciążenie elementu przy mniejszej masie. Pozwoliło to zaoszczędzić ok. 0,2 kg na sprężynę.
Kolejne zabiegi z dziedziny lekkiej konstrukcji dotyczą stabilizatorów przedniej i tylnej osi SL 43. Ich wagę zmniejszono dzięki zmiennej grubości ścianek. Ścianki mają maksymalną grubość tylko tam, gdzie jest to wymagane pod kątem maksymalnych obciążeń – w tym przypadku w obszarze gumowych mocowań.

Na życzenie SL 43 jest dostępny z najnowszą generacją adaptacyjnego, regulowanego tłumienia AMG. Wykorzystując analizę danych – w tym czujniki przyspieszenia oraz ruchu kół, jednostka sterująca zawieszeniem w ciągu kilku milisekund dostosowuje siłę tłumienia dla każdego koła w zależności od sytuacji. Kierowca może wstępnie wybrać podstawową konfigurację w ramach trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT, od harmonijnego resorowania w trybie Comfort do dynamicznej charakterystyki w programie Sport+. Ponadto zestrojenie można trzystopniowo regulować osobno, za pomocą oddzielnego przycisku.

Reklama

Opcjonalna skrętna tylna oś łączy zwinność i stabilność prowadzenia

Mercedes-AMG SL 43 może być opcjonalnie wyposażony w aktywną tylną oś skrętną (HAL). W zależności od prędkości jazdy tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym (do 100 km/h) lub w tym samym (szybciej niż 100 km/h), co przednie. Pozwala to jednocześnie zwiększyć zarówno zwinność, jak i stabilność prowadzenia. Przełożenie przednich kół jest bardziej bezpośrednie, co ułatwia kierowanie pojazdem na granicy przyczepności.

Pakiet AMG DYNAMIC PLUS – w imię maksymalnej przyjemności z jazdy

Opcjonalnie SL 43 jest dostępny z pakietem AMG DYNAMIC PLUS, obejmującym liczne rozwiązania z zakresu wysokich osiągów:
• Dynamiczne mocowania silnika AMG łączą silnik z nadwoziem sztywniej lub elastyczniej, w zależności od sytuacji na drodze – zapewniając najlepszą możliwą równowagę pomiędzy dynamiką jazdy
a komfortem.
• Elektronicznie sterowany tylny mechanizm różnicowy AMG o ograniczonym poślizgu jeszcze szybciej
i precyzyjniej rozdziela siłę napędową pomiędzy kołami podczas dynamicznego pokonywania zakrętów oraz gwałtownego przyspieszania, gwarantując w ten sposób maksymalną przyczepność.
• Tryb jazdy RACE zapewnia torowe osiągi za naciśnięciem jednego przycisku – z jeszcze bardziej spontaniczną reakcją silnika i bardziej bezpośrednią charakterystyką pracy przepustnicy.
• Zmniejszenie prześwitu o 10 mm obniża położenie środka ciężkości pojazdu i dodatkowo stabilizuje
go podczas jazdy.
• Zwiększony potencjał dynamiki jazdy wizualnie podkreślają polakierowane na żółto zaciski hamulcowe AMG.

Reklama

Aktywna aerodynamika – większa dynamika, lepsza efektywność

Aerodynamikę SL-a poprawia system kontroli powietrza AIRPANEL. Poziome żaluzje za górnym wlotem powietrza są sterowane elektronicznie – mogą być otwierane i zamykane za pomocą siłowników. W ten sposób przepływ powietrza jest kierowany zgodnie z zapotrzebowaniem, poprawiając właściwości aerodynamiczne pojazdu. Normalnie żaluzje są zamknięte – nawet przy maksymalnej prędkości. Ta pozycja zmniejsza opór powietrza. Dopiero gdy predefiniowane komponenty osiągną określoną temperaturę, a zapotrzebowanie na powietrze chłodzące jest szczególnie wysokie, żaluzje otwierają się, umożliwiając dopływ maksymalnej ilości powietrza chłodzącego do wymienników ciepła. Wymaga to inteligentnej, błyskawicznej kontroli.

To samo dotyczy innego elementu aktywnej aerodynamiki: chowanego tylnego spojlera, harmonijnie zintegrowanego z sylwetką roadstera. Zmienia on swoją pozycję w zależności od warunków. Oprogramowanie sterujące bierze przy tym pod uwagę liczne parametry: uwzględnia prędkość jazdy, przyspieszenia wzdłużne i poprzeczne oraz szybkość skrętu. Od prędkości 80 km/h spojler przyjmuje pięć różnych ustawień, tak aby zoptymalizować stabilność prowadzenia lub zmniejszyć opór.

Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online         

Reklama
Reklama

POLECANE

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.