Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Zarządzaj firmą, ale skutecznie

A A A
Anna Olech

Dodano: 10-05-2014

fot. Tadeusz Poźniak

fot. Tadeusz Poźniak

GALERIA ZDJĘĆ
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
fot. Tadeusz Poźniak
O tym, że właściwe zarządzanie firmą jest kluczowe, wie każdy przedsiębiorca. Ale czy potrafią to robić skutecznie? Bo jednak zarządzanie, a zarządzanie skuteczne, to pewna różnica. I choć wywrotowe może się wydawać twierdzenie, że pieniądze nie zawsze są najlepszym motywatorem, a prezes wcale nie powinien być na szczycie w hierarchii ważności w firmie, to w tym właśnie tkwi tajemnica skutecznego zarządzania firmą. W czasie sobotniej konferencji „Jak skutecznie zarządzać firmą” przekonywali do tego przedsiębiorcy, którzy odnieśli rzeczywisty sukces w biznesie, m.in. właśnie dzięki właściwemu spojrzeniu na zarządzanie i motywowanie pracowników. 
 
O zarządzaniu firmą, sposobach motywowania pracowników, mówi się wiele, napisano też mnóstwo poradników. I cóż z tego, kiedy okazuje się, że w praktyce nie przynosi to oczekiwanych efektów. W czym zatem tkwi problem? Najlepiej dowiedzieć się tego od osób, które są praktykami biznesu i odnieśli faktyczny sukces na tym polu. Ci, którzy wiedzą, jak zarządzać i ci, którzy chcą się tego nauczyć, spotkali się 10 maja w Hotelu Rzeszów na konferencji „Jak skutecznie zarządzać firmą”. Prelegentami byli Paweł Królak, właściciel Klubu Książki Tolle.pl, Leszek Waliszewski, prezes i współwłaściciel FA Krosno, Wacław Szary, wiceprezes Zarządu OPTeam S.A. oraz Wojciech Sobieraj, twórca i prezes Alior Banku.
Reklama
 
O motywacji przewrotnie
 
Już sam temat wykładu Pawła Królaka intrygował: „A co, jeśli wszystko, co wiesz o motywacji pracowników, to nieprawda?”. Właściciel Klubu Książki Tolle.pl podkreślał, że w biznesie wciąż stosowany jest system motywacji wymyślony 100 lat temu, czyli właściciel lub menadżer, który myśli, i pracownik, który pracuje przy taśmie. - A tymczasem biznes bardzo się zmienił – mówił. - Kwestia zarządzania wygląda bardzo nieciekawie. Badania robione w Polsce mówią, ze ¼ Polaków nie lubi swojej pracy, 43 proc. nie potrafi tego ocenić, czyli w rzeczywistości również jej nie lubi, ? Polaków nie czuje żadnej więzi z firmą, w której pracuje.
Dlaczego zatem, skoro pracodawcy mogą korzystać z osiągnięć psychologii motywacji, tak trudno osiągnąć oczekiwane efekty? Paweł Królak podkreślił, że u przyczyną tego jest fakt, że system zarządzania ukierunkowany na cele, został oparty na błędnych eksperymentach, które miały pokazać, co motywuje ludzi do osiągania celów. - Oczywiście nie chodzi o to, żeby firma nie miała żadnych celów, ale o to, że brakuje w tym systemie pewnego elementu. Co zatem zmotywuje pracowników? Czy pieniądze to dobry motywator? Pracodawcy na to pytanie zawsze odpowiadają, że tak. Choć niektóre eksperymenty pokazały, że ludzie, których mają zmotywować pieniądze, wykonują zadania wolniej – mówił Królak.
Co zatem motywuje samych pracowników i co cenią polscy pracownicy? Okazuje się, że przede wszystkim dostrzeganie w pracowniku człowieka, zmniejszanie stresu w pracy, dotrzymywanie przez kierownictwo obietnic i docenianie dobrej jakości prac, natomiast wynagrodzenie znalazło się na 8. miejscu, a inne świadczenia na miejscu 12. Dlatego właśnie kluczem do motywacji jest ustalenie kolejności: najpierw określenie „dlaczego” pracujemy, później ustalamy „jak”, czyli kierunek działania, a na końcu należy wskazanie „co”? Na tym właśnie polega nowoczesne zarządzanie firmą. 
Reklama
 
Z prądem czy pod prąd?
 
Leszek Waliszewski, współwłaściciel i prezes FA Krosno, który przez prawie 10 lat pracował w eksperymentalnej firmie General Motors, Saturn Corporation, przyznał, że złe zarządzanie było przed laty przyczyną problemów GM. Dopiero zmiana podejścia do tej kwestii i zastosowanie ich w Saturn Corporation, pokazały, jakie efekty można osiągać wdrażając inne systemy zarządzania ludźmi, inny system produkcji, całkowicie nowy system sprzedaży samochodów. - Zarządzanie firmą to zarządzanie ludźmi i zadaniami, które należy zrealizować – podkreślał Leszek Waliszewski. - W USA zrobiono sondaż, by znaleźć najbardziej efektywny styl zarządzania. W badaniu skoncentrowano się na czterech stylach zarządzania i okazało się, że nie było żadnej reguły, żaden ze stylów nie był jedynym dobrym, a zmienną jest coś, czego nie wzięto pod uwagę, czyli zaawansowanie zespołu. To właśnie kwestia zaawansowania zespołu determinuje styl zarządzania, jest od niej zależny. Dlatego też trzeba znać wszystkie style zarządzania i stosować ten, który jest najbardziej odpowiedni w danej sytuacji w firmie. 
 
Czy zatem zarządzając firmą lepiej płynąć z prądem, czyli robić to samo, ale lepiej, czy też pod prąd, czyli przerwać to, co się robiło i zacząć robić coś zupełnie inaczej? Waliszewski podkreślał, że lider firmy potrzebuje obu tych umiejętności, a sztuką jest, by we właściwym czasie zacząć szukać nowych rozwiązań i zacząć iść pod prąd. 
Prezes FA Krosno zwracał też uwagę na to, jak istotna jest rodzaj hierarchii ważności w firmie. Naturalna hierarchia jest, gdy prezes jest najważniejszy w firmie, nienaturalne, gdy na szczycie piramidy hierarchii jest klient. - Ale ta nienaturalna hierarchia jest najkorzystniejsza dla firmy, ponieważ będzie się ona rozwijała wtedy, gdy klienci będą kupować nasze produkty. Za klientem powinien być pracownik produkcyjny, który ma najbliższy kontakt z klientem. Dopiero po pracownikach są kierownicy, dyrektorzy, a na końcu prezesi. Niestety taka hierarchia jest bardzo niestabilna, ponieważ wymaga od liderów ciągłej pracy, ciągłej właściwej motywacji pracowników, by utrzymać piramidę, która jest nienaturalna strukturą – mówił Leszek Waliszewski. 
Reklama
 
Pracownicy jak legion rzymski
 
O budowaniu wartości organizacji mówił Wacław Szary, wiceprezes OPTeam S.A., która w branży IT działa od 1988 roku, a od kilku lat bardzo dynamicznie się rozwija. Zwracał uwagę, że w tworzeniu organizacji niezwykle ważne jest, by otoczyć się najlepszymi ludźmi, jakich tylko można znaleźć, przekazać im swoją wiedzę i jeśli realizują przyjęte założenia, nie przeszkadzać im w pracy. To założenie jest niezwykle ważne, szczególnie gdy przedsiębiorstwo się rozrasta. Na przykładzie swojej firmy pokazywał, jak wraz ze wzrostem zatrudnienia zmienia się też liczba i złożoność procesów: - Gdy firma rośnie i wzrasta zatrudnienie, rośnie też złożoność procesów. W małej firmie to ludzie są najważniejsi, ich relacje, ale wraz ze wzrostem zatrudnienia zaczynają na pierwszym miejscu pojawiać się cyfry. I tego nie zmienimy – mówił Wacław Szary. 
 
W rozwoju firmy ważne jest, by prezes uświadomił sobie, że nie może być przeszkodą i zawalidrogą w tym procesie. Musi rozpocząć tę „prace u podstaw”, musi uświadomić sobie, że ktoś inny może być równie dobry, a nawet lepszy jak on, że zrobi coś lepiej od niego. - Ale poza zaufaniem wobec tej osoby, ważne jest przekazanie swojej wiedzy i podzielenie się nią. I trzeba pamiętać, że w każdej branży pracownicy są największą wartością firmy. Jako zespół wszyscy muszą być jak legion rzymski, który potrafił walczyć jak całość. Firma spotykając się z konkurencją, różnym otoczeniem biznesowym, działa na rynku jak na polu walki – spuentował wiceprezes OPTeam.
 
Tajniki zarządzania w Alior Banku
 
O tajnikach skutecznego zarządzania firmą opowiadał Wojciech Sobieraj, pomysłodawca, twórca i prezes Alior Banku, jednego  największych sukcesów gospodarczych ostatnich lat w Polsce. Bank powstawał w trudnych czasach, gdy w 2008 roku upadł Lehman Brothers i nastąpiło ogromne zamieszanie na rynku bankowym. A tymczasem dziś w banku pracuje ponad 6500 osób i od 6 lat Alior faktyczne wyznacza standardy w bankowości, a wciąż klientów przybywa. 
Reklama
Jak zatem zarządzać firmą? – Ważne jest zbudowanie przewagi konkurencyjnej poprzez uproszczenia organizacji, żeby lepiej zarządzać złożonym biznesem – tłumaczył Wojciech Sobieraj. – Im mniej struktur, tym lepiej. Jeżeli można wyciąć pośrednie szczeble zawsze warto zrobić, warto też zmniejszyć biurokrację, a jeśli jest możliwość dania jakiejkolwiek możliwości rozwoju osobie poniżej w organizacji, trzeba to zrobić. Ważna jest też współpraca, która niestety w naszym społeczeństwie jest ogromnym problemem, ponieważ dobrze czujemy się konkurując z kimś, ale gdy trzeba z nim współpracować, to staje się już znacznie trudniejsze. A tymczasem współpraca przynosi niebywałe efekty.
 
Elementem niezwykle ważnym elementem jest dostrzeżenie potencjału innych osób w organizacji. - Trzeba wzmacniać osoby, które są łącznikami w tej współpracy, dawać im więcej władzy i wymagać wzajemności. Poza tym należy wzmocnić poczucie „cienia przyszłości” oraz wskazywać winnych wśród niewspółpracujących. To brutalne, ale bardzo dobrze działa. Istotną kwestią w zarządzaniu jest też ograniczenie procesów i procedur, jeżeli nie jest to konieczne. Zarządzający też musi zdać sobie sprawę z tego, że jeżeli decyzje idą do niego, to znaczy, że proces został źle ustawiony. Bo chodzi o to, żeby pracownicy sami realizowali zadania – mówił prezes Alior Banku.
Wojciech Sobieraj podkreślał również, że w każdej firmie trzeba stawiać na osoby, które dążą do samoodpowiedzialności i samodyscypliny, jednak najważniejsze, by nie była ona kosztem współpracy, która jest podstawą właściwego działania przedsiębiorstwa. 
Reklama
Reklama

POLECANE

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.