Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Rzeszów stolicą karpackiego dziedzictwa?

A A A
Aneta Gieroń

Dodano: 28-05-2014

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

GALERIA ZDJĘĆ
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Dr Zoltan Somogyi, dyrektor wykonawczy Światowej Organizacji Turystycznej otwierając I Forum Turystyczne Państw Karpackich w ramach V Forum Innowacji w Rzeszowie, stwierdził pewnie kurtuazyjnie, ale czemu nie potraktować tego poważnie, że skoro Rzeszów jest stolicą innowacji, to może warto, aby był też stolicą turystyki karpackiej. I choć na Forum, jak to zwykle bywa padło więcej ogólników niż konkretów, to warto na poważnie zastanowić się nad marką karpacką. 
 
Euroregion Karpacki. Ponad 150 tys. km kw. powierzchni, ponad 15 mln ludności, obszar łączący aż pięć państw: Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Ukrainę oraz bogactwo kulturowo-przyrodnicze, jakiego nie ma już nigdzie w Europie. Tak wygląda to w liczbach i wygląda nieźle. Fakty są mniej entuzjastyczne – jedyny euroregion w Europie, który nie wypracował sobie spójnej strategii, marki karpackiej oraz pozycji liczącego się gracza w branży turystycznej starego kontynentu mimo bezdyskusyjnego potencjału.
Reklama
 
Trafnie zauważył Michael Meyer, koordynator projektu Strategii Zrównoważonego Rozwoju Turystyki w Karpatach, uczestnik debaty „Marka Karpacka. Dlaczego warto budować markę Karpat?, że najważniejszym problemem tego regionu jest brak tożsamości karpackiej. Góral z Zakopanego, mieszkaniec słowackich Tatr Wysokich, i owszem, powiedzą o sobie Polak, Słowak, ale nigdy karpacki góral i to jest problem. Dopóki sami mieszkańcy tego regionu nie poczują dumy z bycia mieszkańcem Karpat, tak długo dyskusje i opowieści o marce karpackiej będą mrzonką.
 
Zwłaszcza, że budowanie marki karpackiej, to nie tyle budowanie marki turystycznej, co marki gospodarczej. Ta ma stać się symbolem jakości życia na terenach górskich. Z dziewiczą przyrodą na sporym swym obszarze oraz niezwykle bogatych kulturowo. Nigdzie indziej w Europie nie ma takiego tygla kultur, religii i tradycji, które co kilkadziesiąt kilometrów się zmieniają. Dlatego nie ma wątpliwości, że w przeciwieństwie do marki alpejskiej, która jest typowo górską marką, karpacka powinna być kulturowa.  
 
- Dlaczego tyle o marce?! Bo marki są po to, by rozkochać w sobie konsumentów, by byli jej wierni na długie lata, by się z nią utożsamiali i przy niej trwali, a przede wszystkim, by chcieli za nią płacić. Na tym polega sukces najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie w różnych branżach, z czego rodzi się moda na posiadanie pewnych rzeczy, czy odwiedzanie określonych miejsc. Idealnie byłoby wykreować równie silną markę Karpaty. Nie jest to zadanie na rok, czy dwa, ale na wiele lat – mówił Piotr Lutek z Euroregionu Karpackiego.
 
Czy to się jednak uda, w tak ogromnej różnorodności Karpat?
 
Franciszek Bachleda- Księdzularz, parlamentarzysta i samorządowiec z Podhala, zapewniał, że najważniejsze są góry.  Tatry są częścią Karpat, tak samo jak Karkonosze, czy Beskidy i nie ma co obstawać przy swoim małym podwórku, bo to tak jakby mieć Mistrzostwa Europy, ale nie chcieć Olimpiady, bo po co?!
Reklama
 
- Musimy się chlubić Karpatami, a przede wszystkim wspólnie budować markę karpacką, bo tych wspólnych działań jest mało i mało – mówił Bachleda. – Dotąd udało się tylko w 2013 roku zorganizować Redyk Karpacki, który połączył pięć państw w ramach Karpat.
 
Jakość i jeszcze raz jakość – powtarzała Monika Szymańska, prezes klastra Jakości Życia „Kraina Podkarpacie”.  - To musi być podstawa marki karpackiej.
 
W dyskusji o karpackiej krainie, Alicja Wosik, wicewojewoda podkarpacka, dość gorzko zauważyła, że Euroregion Karpacki istnieje już 21 lat i mówienie po dwóch dekadach o potrzebie stworzenia marki karpackiej trochę rozczarowuje. – Ona być powinna, o tym wiedzą wszyscy i to od dawna – mówiła. 
 
Zdaniem Alicji Wosik, największym atutem tego euroregionu jest jego różnorodność i nadmierna unifikacja może być błędem. 
 
Na tę różnorodność, która powinna być kultywowana zwracał też uwagę Franciszek Bachleda, który nie miał wątpliwości, że Karpaty są jak największy i najważniejszy koral w sznurze góralskich korali, ale ten sznur ma trzy rzędy i tak samo jest z Karpatami. Mają one wiele pasm górskich, wszystkie powinny kultywować swoją tradycję, historię i kulturę, ale jednocześnie mieć świadomość, że perłą w koronie są Karpaty i wszystko co karpackie jest nadrzędne. Nie powinniśmy się rozdrabniać na certyfikowanie bieszczadzkie, pienińskie, czy tatrzańskie. Najbardziej elitarne, prestiżowe i najbardziej pożądane powinny być produkty z logo marki karpackiej. Pytanie, kiedy zostanie ona wypracowana, bo ciągle więcej się nad nią debatuje niż kreuje. 
Reklama
Reklama

POLECANE

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.