Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Po "Dolinie Lotniczej" czas na "Krainę Podkarpacie"

A A A
Aneta Gieroń

Dodano: 18-11-2012

fot. T. Poźniak

fot. T. Poźniak

GALERIA ZDJĘĆ
fot. T. Poźniak
fot. T. Poźniak
Fenomen Stowarzyszenia „Dolina Lotnicza” jest faktem. W niespełna 10 lat powstał klaster skupiający prawie 100 firm, zatrudniający ponad 20 tys. pracowników i eksportujący za grubo ponad miliard dolarów rocznie. We wrześniu powstało stowarzyszenie „Kraina Podkarpacie”, klaster jakości życia, który w planach ma być nie mniejszym sukcesem ekonomicznym niż „Dolina Lotnicza”.

Więcej, lepiej, szybciej

Liczby są bezduszne, ale konkretne. Na przestrzeni ostatnich lat Podkarpacie jako region w rankingu krain Unii Europejskiej spadło z 259. miejsca na 263.  pod względem dochodu na jednego mieszkańca. Smuci nie tylko fakt, że jesteśmy na szarym końcu, jeśli chodzi o zamożność regionów w strukturach europejskich, ale jeszcze bardziej niepokoją dane, że my nawet nie odrabiamy strat, co nieustannie tracimy dystans do średniej Polski i Europy. Można się z tą tezą nie zgadzać i próbować wymieniać, że przecież Rzeszów dynamicznie się rozwija, że powstał nowy terminal lotniczy, że może za lat kilka będziemy mieli przejezdną autostradę przez całe Podkarpacie. To wszystko za mało. Jak pokazują liczby, inni robią jeszcze więcej, jeszcze lepiej i jeszcze szybciej.

- Dlatego do długotrwałego rozwoju naszego regionu potrzebna jest długofalowa wizja – tłumaczy Marek Darecki, prezes Stowarzyszenia „Dolina Lotnicza”, honorowy patron klastra „Kraina Podkarpacie”. – Przy czym nie są to żadne pomysły oderwane od rzeczywistości, ale wnioski poparte wieloletnią współpracą ze specjalistami z różnych branż: naukowcami, przedsiębiorcami, samorządowcami. Podkarpacie ma dwa mocne atuty. Po pierwsze przemysł aerokosmiczny i markę „Dolina Lotnicza”, która od prawie 10 lat dobrze się rozwija. Przy czym nie popadamy w euforię, tylko ciężko pracujemy. „Dolina Lotnicza” to dopiero „ziarno”, z którego wyrasta „roślina”. Trzeba kolejnych 20-30 lat, by przemysł lotniczy na dobre ugruntował się w naszym regionie. Druga zaś „noga”, na której powinniśmy oprzeć rozwój Podkarpacia, to turystyka szeroko rozumiana. Nowoczesna, mocno doinwestowana, z pomysłem, doskonałą logistyką, nie zaś uboga, prowincjonalna, rozdrobniona, archaicznie zarządzana, jak to się dzieje w tej chwili.

Budowa marki
Reklama
 
Podkarpacie jest geograficznie pięknym regionem, gdzie ogromny potencjał tkwi nie tylko w Bieszczadach, ale też w mniejszych, nadzwyczaj atrakcyjnych krainach typu: Pogórze Dynowskie, Strzyżowskie, Przemyskie, Beskid Niski i wiele innych miejsc. Fenomen Rzeszowa polega choćby na tym, że tutaj wystarczy półgodzinna jazda samochodem z centrum na przedmieścia, by znaleźć się w małych Bieszczadach. Dlatego powstały klaster do budowy marki chce podejść w sposób nowoczesny, naukowy i zorganizowany, korzystając z doświadczeń i kontaktów, jakie już wcześniej wypracowała „Dolina Lotnicza”. Jak żartuje prezes Darecki, on sam jest wizjonerem, który jednak mocno stąpa po ziemi i wizjonerstwo przede wszystkim łączy z pracą u podstaw. Dokładnie tak samo zamierza działać klaster „Kraina Podkarpacie”.  Obecnie tworzone są zręby klastra, w jego strukturach znaleźli się pierwsi przedstawiciele branż, które tworzą segment jakość życia: turystycznej, sportowej, medycznej, kulturalnej, hotelarskiej, gastronomicznej.

Turystyka medyczna w przemyśle jakości życia
 
Można powiedzieć, że taką namiastkę tego, czym w przyszłości może być klaster, daje przykład tygodniowego pobytu 10 Amerykanów z Kalifornii, którzy we wrześniu odwiedzili Podkarpacie. Podstawowym magnesem, który ściągnął ich do naszego regionu, była możliwość dokonania korekty wad wzroku w rzeszowskiej Visum Clinic, która także przystąpiła do Stowarzyszenia „Kraina Podkarpacie”. Ich pobyt tutaj wynikał przede wszystkim z możliwości skorzystania z bardzo dobrej diagnostyki i chirurgii oka za kilkakrotnie niższą cenę niż jest to możliwe w Stanach Zjednoczonych czy Europie Zachodniej. Dodatkowo ich pobyt na Podkarpaciu potrwał tydzień, gdyż był to czas wykorzystany nie tylko na lekarskie konsultacje i wizyty kontrolne, ale także na grę w golfa oraz żeglowanie po Jeziorze Solińskim. Jeśli w kolejnych latach gości tego typu będą setki, nawet tysiące, rachunek ekonomiczny jest łatwy do przewidzenia. Od dwóch miesięcy w klinice wykonuje się zabiegi z wykorzystaniem lasera excimerowego VISX STAR S4 IR amerykańskiej firmy AMO, który wykorzystuje najnowsze technologie śledzenia ruchu gałki ocznej, rejestracji tęczówki niwelującej ruchy cyklotorsialne gałki ocznej oraz używa zmiennej częstotliwości pracy lasera (VRR) z jednoczesną zmianą średnicy ablacji (VSS). System VISX STAR S4 IR pozwala dokonać korekcji wzroku w sposób uwzględniający wszelkie indywidualne parametry oka. Technika pomiaru „aparatu optycznego" pacjenta wykorzystuje analizę Fouriera, dzięki czemu możliwe jest korygowanie nie tylko podstawowych wad refrakcji z dokładnością do setnych części dioptrii, ale równie wad związanych z jakością widzenia co określane jest mianem aberracji wyższego rzędu. System laserowy VISX, jaki posiada rzeszowska klinika został dopuszczony i wykorzystywany jest jako jedyny na świecie do korekcji wad wzroku pilotów amerykańskich sił powietrznych oraz personelu NASA.
Reklama

W Polsce tego typu lasery są tylko trzy: w Warszawie, Sopocie i właśnie Rzeszowie. Ceny zabiegów oferowanych z wykorzystaniem wspomnianego urządzenia w Rzeszowie są kilkukrotnie niższe niż w USA i na pewno sporo tańsze niż w dwóch pozostałych miastach Polski. - W sierpniu i w lipcu wykonaliśmy kilkanaście pierwszych zabiegów. Możliwości kliniki dopuszczają nawet 100 zabiegów miesięcznie, jeśli jednak w najbliższym czasie będziemy ich wykonywać choćby 20 miesięcznie, też będzie to dobry wynik – mówi Mariusz Spyra, okulista.

Pilotażowy projekt na Pogórzu Dynowskim

- Stowarzyszenie „Kraina Podkarpacie” to nowoczesny przemysł jakości życia, w skład którego wchodzą; nowoczesne lecznictwo (choćby okulistyka, medycyna estetyczna, stomatologia, ortopedia i inne), ośrodki sanatoryjne, nowoczesne spa, agroturystyka, turystyka aktywna, hotelarstwo, gastronomia, zdrowa żywność, sport, rekreacja i kultura – wylicza Rafał Darecki, koordynator klastra „Kraina Podkarpacie”.  - Pierwszych przedstawicieli wymienionych branż już mamy, w kolejnych miesiącach będziemy budowali możliwie jak największą sieć kontaktów i podmiotów, które zechcą z nami się połączyć i współpracować. W najbliższym czasie we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju chcemy w sposób naukowy i mierzalny wypracować strategię dla poszczególnych, niewielkich krain i całego Podkarpacia.  Pilotażowy projekt ma powstać w oparciu o Pogórze Dynowskie.  Wypracujemy plan dla kilku gmin wchodzących w skład Pogórza, dokładnie określimy atuty, atrakcje, niezbędne inwestycje, zmiany, poprawki infrastrukturalne i wszystko to zepniemy w jedną sieć.

Turysta oczekuje czegoś więcej niż tylko leżenia na plaży
Reklama
 
W ciągu ostatnich lat przechodzimy nie tylko przyspieszony kurs biznesu, uczymy się też na nowo promocji kultury, sporu, turystyki. W nieodległej od Rzeszowa gminie Czarna garncarstwo ma przeszło 100-letnią tradycję. I choć glinianych garnków nikt już dziś nie chce kupować, to własnoręczny, z własnym wzorem ulepiony dzban gliniany, chce mieć nie jeden turysta. Leżenie na plaży zdaje się banalne. Urlop spędzony na warsztatach garncarskich – to może się spodobać, zwłaszcza mieszkańcom dużych miast. Z takich właśnie turystycznych, ale też sentymentalno-historycznych powodów nieco ponad 10 lat temu ożył w Medyni Ośrodek Garncarski. Powstała zagroda garncarska, garncarski szlak, czyli trasa turystyczna dla rowerzystów, cyklicznie organizowane są jarmarki i warsztaty garncarskie, a na szlaku odbywają się rajdy.
- Już nikogo nie trzeba przekonywać, że na turystyce można zarobić, pod jednym tylko warunkiem, że jest ona profesjonalnie zorganizowana – tłumaczy Małgorzata Wisz, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w gminie Czarna, gdzie istnieje Ośrodek Garncarski będący częścią klastra „Kraina Podkarpacie”. W ostatnich latach medyńska marka nieustannie się rozwija. Przełomem ma być wkrótce otwarta karczma Garncarska, która pełnić będzie rolę także punktu informacji turystycznej. Otwarta siedem dni w tygodniu, ze stałą ekspozycją ma być prawdziwym sercem garncarskiego królestwa.

W kolejnych latach w gminie można byłoby stworzyć ośrodek spa, gdzie wykorzystywane byłyby właściwości lecznicze gliny, niewykluczone jest zaadaptowanie gliny przez dekoratorów wnętrz jako budulca dekoracji ściennych. Markę Medynia opartą na glinie można jeszcze długo i atrakcyjnie rozbudowywać.
Zdaniem Bogusławy Twardzik, właścicielki NTB Active Club, w ramach którego jest m.in. 9 dołkowe pole golfowe w Głogowie Małopolskim oraz spa, powstanie klastra może być szansą na rozwój, a przede wszystkim zwiększenie liczby osób korzystających z atrakcji oferowanych w Rzeszowie i na Podkarpaciu, dzięki wspólnym, zaplanowanym działaniom marketingowym w Polsce i Europie. - Ja mogę znakomicie przygotować plan rekreacyjnych atrakcji, znam się na tym i zajmuję tym od lat, nie mam jednak ani kontaktów, ani czasu, by przedstawić swoją ofertę każdemu biznesmenowi, który wysiada w Jasionce z samolotu i zamierza spędzić kilka dni w naszym regionie – dodaje Bogusława Twardzik.  – Powoli jednak promocja nauki gry w golfa, oswajanie klientów ze spa jako miejscem, gdzie dba się nie tylko o urodę, ale przede wszystkim o zdrowie, wolno, ale coraz skuteczniej zaczyna przynosić efekt.
Reklama
 
Doświadczenia „Doliny Lotniczej” są bezdyskusyjne. Jeśli nowo powstały klaster zdoła pójść podobną drogą, jest duża szansa, że przemysł turystyczny będzie poważnym graczem na podkarpackim rynku gwarantującym rozwój wielu przedsięwzięciom; prywatnym, samorządowym, stowarzyszeniowym. Projekt wystartował, pracy jest ogrom, o zyskach na razie nie ma mowy.

Więcej informacji o klastrze na stronie: www.kraina-podkarpacie.pl
Reklama
Reklama

POLECANE

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.