Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Terapia szokowa Balcerowicza. Jak ją oceniamy po 25 latach?

A A A
Z Arturem Chmajem, rzeszowskim ekonomistą, rozmawia Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 18-12-2014

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

25 lat temu został po raz pierwszy zaprezentowany tzw. plan Balcerowicza. 28 grudnia 1989 r. pakiet ustaw mających ratować upadającą polską gospodarkę uchwalił Sejm, a plan zaczął obowiązywać od 1 stycznia 1990 r. Przypomnijmy, że Balcerowicz wprowadzał go w sytuacji bankructwa socjalistycznej gospodarki, wysokiej inflacji itd.

Rzeczywiście, polska gospodarka była w tragicznym stanie. To, co z nią zrobił Rakowski, woła o pomstę do nieba, niestety, nie działały wtedy takie instytucje jak Trybunał Stanu. Chociaż „zasługą” rządu Rakowskiego było przeforsowanie ustawy o działalności gospodarczej, tzw. ustawy ministra Wilczka. Przez pewien czas używałem tego jako przykładu deregulacji w gospodarce, ponieważ większość zapisów tej ustawy wyglądała tak: „artykuł taki a taki – skreślony”. Dzięki tej ustawie bardzo odchudzono prawo, które regulowało prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Inna sprawa, że nie było innego wyjścia, bo gospodarka była już tak niewydolna, że trzeba było próbować coś z nią zrobić. To była pierwsza próba reanimacji gospodarki: danie większej swobody przedsiębiorcom. Dziś już dobrze wiemy, że skorzystali na tym w pierwszej kolejności pracownicy aparatu państwowego, esbecy itp., powstały spółki nomenklaturowe. Była to patologia, choć sam mechanizm był dobry, gdyż znosił bariery administracyjne, które hamowały przedsiębiorczość. To był pierwszy krok w dobrym kierunku, tak więc kiedy w 1989 r. pojawił się Balcerowicz ze swoim planem, to już jakiś zalążek kapitalizmu istniał. Ci, którzy mieli pomysł na działalność gospodarczą, nie działali w zupełnej próżni.

Reklama

W takiej sytuacji Balcerowicz uznał za absolutny priorytet opanowanie szalejącej inflacji. To się wiązało z szokiem, związanym np. ze znacznym wzrostem cen, przy pomocy którego próbowano ściągnąć z rynku nadwyżki inflacyjnego pieniądza. Jak Pan po latach ocenia terapię szokową Balcerowicza?

Balcerowicz był typowym monetarystą, czyli wychodził z założenia, że inflacja musi być minimalna, bo wyższa psuje gospodarkę. Nie jest to pogląd jedynie słuszny; w ekonomii są także inne koncepcje, które nie stawiają aż tak twardo bariery dla inflacji, twierdząc, że to jest czynnik prowzrostowy, prorozwojowy i na swój sposób, oczywiście w pewnych granicach, nakręcający gospodarkę. Wykładał kiedyś na KUL w Lublinie znany ekonomista, prof. Stefan Kurowski, który w latach 90. XX w. przez pewien czas każdy wykład dla studentów zaczynał od krytyki Balcerowicza. Mówię o tym dlatego, że ten przykład pokazuje, iż terapia szokowa Balcerowicza nie była jedyną możliwą metodą wydobycia gospodarki z zapaści. Było kilka metod, ale akurat to zadanie powierzono Balcerowiczowi, a on zrobił to, co zaplanował: zduszono inflację, wprowadzono wymienialność złotówki, dokonało się uliberalnienie gospodarki. Przebiegało ono z różnym skutkiem, ale generalnie dzisiaj mamy kapitalizm, którego nie musimy się wstydzić. Jeżeli ktoś oponuje, to odpowiadam, by popatrzył na przykład Ukrainy. Mniej więcej w tym samym czasie doczekała się wolności, a co się dzieje z jej gospodarką – widzimy.  

Oczywiście, plan Balcerowicza miał swoje koszty społeczne. W ciągu jednej nocy mogli posiwieć ci, którzy mieli wówczas kredyty zaciągnięte w bankach, ponieważ stopa procentowa poszła ostro w górę; wysoka stopa procentowa była podstawowym instrumentem walki z inflacją. Inny element szoku: uliberalnienia gospodarki nie przetrwały najsłabsze ogniwa, czyli chylące się ku upadkowi, słabe ekonomicznie przedsiębiorstwa, a przede wszystkim sektor rolno-spożywczy, na czele z PGR-ami. Czy miały one szansę na przetrwanie, to inna rzecz. 

Reklama

Elementem terapii szokowej był też wzrost bezrobocia.

W gospodarce socjalistycznej panowała polityka pełnego zatrudnienia, czyli braku bezrobocia. Natomiast wszyscy klasycy ekonomii wskazują, że bezrobocie jest immanentną cechą gospodarki. Jest ono do pewnego stopnia naturalne, gdyż w społeczeństwie zawsze znajdzie się kilka procent ludzi, którzy nie nadają się do żadnej pracy. To jest czynnik stabilizujący, dodający pracy ludzkiej efektu prorozwojowego, bo wiadomo, że skoro w pracy trzeba rywalizować, to trzeba się uczyć, dokształcać, podnosić kwalifikacje, a nie wyznawać PRL-owską zasadę „czy się stoi, czy się leży…”. Nie ma gospodarki kapitalistycznej, w której można utrzymać pełne zatrudnienie, bo żadne państwo tego nie udźwignie. 

Przez lata oceniano, że monetarystyczna  terapia szokowa Balcerowicza była potrzebna, ale jednocześnie zarzucano mu, że na tym poprzestał, nie poszedł dalej.

Generalnie zgadzam się z tą oceną. Jeżeli przyjąć, że taka terapia szokowa była bezwzględnie potrzebna w latach 1989-90, kiedy dopadła nas inflacja, to trzeba przyznać, że operacja zwalczenia inflacji się udała. Pytanie, czy później należało forsować dalej tę linię, czy trochę zluzować, zwłaszcza w branżach, gdzie koszty tej terapii były największe. Dzisiaj można gdybać, czym by się takie poluzowanie zakończyło. Jeżeli jednak zastanowić się, czy można było tę reformę przeprowadzić trochę inaczej, to pewnie jakaś droga pośrednia, która pozwoliłaby nieco zmniejszyć koszty społeczne tej reformy, by się znalazła. 

Jest jeszcze jedna cena tej reformy: liberalizm Balcerowicza i jego epigonów spowodował, że mieliśmy do czynienia z wyprzedawaniem naszego majątku narodowego za przysłowiową czapkę gruszek. Bez procesu prywatyzowania przedsiębiorstw pewnie by się nie obeszło. Pytanie, czy ten proces powinien był przebiegać taką ścieżką. O ile prywatyzacja niektórych przedsiębiorstw się udała (np. WSK Mielec), o tyle były firmy nie będące ekonomicznymi skansenami, które zostały przejęte przez inwestorów za cenę, która musi budzić – mówiąc delikatnie – zdziwienie (np. rzeszowski Zelmer).

Reklama

Zmierzając do puenty, można powiedzieć, że plan Balcerowicza – tak w ciągu minionych 25 lat, jak i w przyszłości, będzie budził kontrowersje i pewnie znajdzie tyle samo zwolenników, co przeciwników.

Dokładnie. Plan Balcerowicza na swój sposób się powiódł i dzięki temu nasza gospodarka jest zupełnie inna od np. ukraińskiej. Można się dziś zastanawiać, czy nie można było zrealizować go lepiej – i pewnie odpowiedź mogłaby być twierdząca. Ale na razie cieszmy się, że się udało i że gospodarka – z trudnościami, ale jednak – próbuje się rozwijać.

Reklama
Reklama

POLECANE

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.