Maria Magdalena pojawiła się po raz pierwszy w Nowym Testamencie w Ewangelii według św. Łukasza. Przyszła do grobu Jezusa i odkryła, że grób jest pusty. To ona przekazała nowinę, że Chrystus zmartwychwstał. Dodaje się do tego relacje św. Jana, który podpatrzył kobietę przyłapaną na cudzołóstwie. Ale przecież to Maria Magdalena pomagała mu pisać ewangelię, więc kogo święty podpatrzył? Papież Grzegorz I Wielki uważał, że demony wypędzone przez Jezusa z ciała Marii Magdaleny to właśnie jej grzechy. Ten wielki kaznodzieja, wędrując po kościołach Rzymu głosił, że Maria Magdalena przyszła namaścić Jezusa olejkami, którymi wcześniej namaszczała własne ciało, sposobiąc je w ten sposób do grzesznych uciech. Za rozkosze, których doznała, przyszła pokutować. Włosami otarła własne łzy. I choć papież pomylił Marię Magdalenę z grzesznicą z Ewangelii św. Łukasza, zła sława płatnej dziewki, została przy Marii Magdalenie na długo. Piękność we włosiennicy, czyli samotna kobieta z Magdali nad jeziorem Genezaret, to inaczej Maria Magdalena z miasta-twierdzy, albo w innym tłumaczeniu kobieta z wioski solonych ryb.
Dyskryminacja kobiet
ZOBACZ TAKŻE
Rola kobiety przez odsunięcie jej od wiary sprowadzała się do postaci grzesznicy. Tym samym kościół pragnął zminimalizować rolę Marii Magdaleny. Takie podejście było zgodne nie tylko z Tertulianem ale i również z naukami św. Pawła. W dokumencie "Porządek apostolski" stworzonym przez oponentów Marii, a opisującym wydarzenia Ostatniej Wieczerzy znajduje się fragment:
Jan rzekł: "Kiedy Mistrz pobłogosławił chleb i kielich i rozdał je ze słowami: "To moje Ciało i Krew" nie zaproponował ich kobietom, które są z nami. Marta odpowiedziała: "Nie przekazał ich Marii, ponieważ się śmiała"
Dopiero w 1969 r., papież Paweł VI, oficjalnie oczyścił imię Marii Magdaleny i jej niechlubną tradycję. W 1978 r. z Rzymskiego Brewiarza wyeliminowano inwokacje o Marii pokutnicy i wielkiej grzesznicy.
Sława świętej z Magdali
Kościoły Wschodu czczą Marię Magdalenę jako świętą, chociaż jej ikony w żadnej świątyni nie ma. W Jerozolimie jest tylko cerkiew Marii Magdaleny wystawiona przez cara Aleksego na cześć swojej matki, która nosiła imiona domniemanej apostołki.
Może więc nie przez przypadek Maria Magdalena jest wymieniana w Piśmie Świętym znacznie częściej ( 19 razy) niż Ewa ( 5 razy).
Francja – miejsce docelowe
Kobieta wielu portretów
Jako pustelniczkę portretowano ją nagą, ale zawsze z flakonami na olejki. W XVIII w. wśród zamożnych dam panowała moda na pozowanie do obrazów Marii Magdaleny.
Często przedstawiano ją w czerwonym płaszczu (symbolu namiętności, krwi, siły i młodości) narzuconym na zieloną suknię (symbolu płodności), z białą podszewką symbolizującym czystość. Jej atrybutami są: naczynie zawierające olejek, naczynie z kadzidłem, korona cierniowa, bicze, diabelskie głowy, gałąź palmowa, wieniec różany, krzyż, instrumenty muzyczne, włosiennica, czaszka ludzka.
Patronka
Maria Magdalena patronuje zakonom kobiecym w Prowansji, Sycylii i Neapolu. Jest patronką magdalenek, kobiet szczerze pokutujących, uczniów i studentów, więźniów, sprowadzonych na złą drogę, fryzjerów, ogrodników, właścicieli winnic, sprzedawców wina, tkaczy, rękawiczników, producentów perfum i pudru.
Dziś Maria Magdalena częściej bywa postrzegana jako postać popkultury, niż kobieta, do której ktokolwiek chciałby się modlić. Ale modlą się, zwłaszcza ci, którzy wierzą, że kto się modli – nie grzeszy.










































